Universelt design og tværfagligheden

Universelt design er i stigende grad sat på dagsordenen i Danmark. Det er vigtigt, og helt nødvendigt, når vi skal lykkes med et paradigmeskifte i vores tilgang til design af vores samfund.

Det kræver ny viden og grundlæggende nytænkning i både forskning og undervisning, når vi skal fortolke og praktisere universelt design i Danmark, og netop derfor er det vigtigt, at vi undersøger, hvordan begrebet universelt design kan fortolkes, operationaliseres og praktiseres på tværs af fag og praksisformer.

Universelt design kan tilbyde tværfaglige tilgange, nye forståelser, udpegning af udfordringer og invitationer til videreudvikling af et ligeværdigt samfund.

Her på siden kan du dykke ned i hvordan universelt design kan bruges inden for forskellige fag og professioner.

Mød Bevica Fondens forskernetværk

Bevica Fondens tværfaglige forskernetværk består af omkring 30 forskere fra forskellige fag, discipliner og institutioner.

Til fælles har de et fokus på at undersøge og skabe inkluderende løsninger inden for deres egne felter.

Medlemmerne dækker en bred vifte af fagfelter fra arkitektur og design over sociologi og handicapområdet til IT, uddannelse og arbejdsmarked.

Gå til forskernetværk
For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded.
I Accept
forsiden på antologi om universelt design
Ny antologi om universelt design

Bevica Fondens forskernetværk lancerede den første tværfaglige antologi om universelt design på dansk i juni 2023.                                                                                                                                                  

Læs antologien her
Emil falster
Lunch Bag Lectures

I disse korte videoer giver medlemmerne af Bevica Fondens forskernetværk et hurtigt indblik i deres forskningsområder.                                                                                                                                                   

Se Videoer
UD i læringsmiljø
Universelt design for Læring

Hvad er universelt design for læring? Hvorfor er det en relevant tilgang? Og er universelt design for læring også relevant for videregående uddannelser? Bliv klogere på disse spørgsmål i denne artikel fra Videnscenter for handicap.

Læs mere
“Er der overhovedet behov som er særlige?”

Podcast med handicapforsker Emil Falster og idrætforsker Thomas Skovgaard om begrebet “særlige behov”.

”Diversitet i brugerbehov kræver diversitet i løsninger. Vi er nødt til at acceptere, at vi som mennesker er forskellige, og at det er forskelligheden der, der definerer os. Det kræver, at vi har blik for den forskellighed, og det kan begrebet ”særlige behov” jo nogle gange være med til at skabe”

Gå til podcasten
Universelt design og tværfagligheden

Se flere artikler med fokus på Bevica Fondens forskernetværk og universelt design på tværs af fag.