“Der er virkelig potentiale i at tænke universal design ind i fremtidens undervisning.”
Henrik Kasch fortæller i denne video om sit ph.d.-projekt, hvor han undersøger hvordan kompenserende hjælpemidler (E-learning) kan bruges til at øge elevers engagement og opbygge en inkluderende læringspraksis for 7. klasses elever i engelskundervisning.
Tanken bag projektet var at udfordre den klassiske tanke om specialundervisning og IT-rygsække til de fagligt udfordrede elever. “Det kan universal design hjælpe med – netop fordi de her læringsværkstøjer kan designes, så de enkelte fagligheder kan give tilgængelighed for de mest fagligt udfordrede elever samtidig med at læringsværkstøjerne udfordrer de fagligt stærkere elever,” siger Henrik Kasch. Dermed blev begge grupper stimuleret og fik noget ud af at være i den samme undervisning med det samme undervisningsmateriale på trods af forskellige niveauer.
Læs mere om Henriks forskning her: Universal design gavner elever på forskellige faglige niveauer
Henrik Kasch
Ph.d-studerende ved DPU, Aarhus Universitet
Lektor ved UC SYD i Campus Esbjerg
Tidligere medlem af Bevica Fondens forskernetværk