Bedre mulighed for bevægelse for børn og unge med bevægelseshandicap

Alle børn og unge skal have mulighed for en fysisk aktiv tilværelse! Landets kommuner spiller en helt central rolle i at sikre, at børn og unge med fx bevægelseshandicap oplever mulighed for deltagelse i idræts- og bevægelsesfællesskaber. Det er nemlig kommunens opgave at se til, at der arbejdes i overensstemmelse med lokale, nationale og internationale målsætninger og lovgivninger.

Men hvordan skaber vi de bedste muligheder for, at alle børn og unge kan være en del af de idræts- og bevægelsesfællesskaber, de møder i fx skole og fritid? Det kan du finde inspiration til med denne pakke af viden og værktøjer, der henvender sig til kommunal politik og praksis.

Start med at læse denne videnskabelige artikel: Physical Activity for Children and Youth with Physical Disabilities: A Case Study on Implementation in the Municipality Setting (2022).

Skrevet af Charlotte Boslev Præst & Thomas Skovgaard

Direkte link til en online version af artiklen.

Kort intro til artiklen: Denne videnskabelig artikel, der baserer sig på et casestudie af to danske kommuner, beskæftiger sig med politik og praksis på tværs af forskellige kommunale forvaltninger og professioner. Ud fra Søren Winters Integrerede Implementeringsmodel samt Jody Gittells teori om Relationel Koordinering diskuteres, hvordan et politisk fokus, en konkret koordinerende indsats samt den enkelte medarbejder har indflydelse på børn og unge med bevægelseshandicaps mulighed for deltagelse i bevægelsesaktiviteter.

Der er desuden udgivet en interviewartikel i det fysioterapeutiske fagblad Børn i Fysioterapi, hvor Charlotte Boslev Præst er blevet interviewet omkring undersøgelsens fund – særligt relateret til den fysioterapeutiske praksis.


En implementeringsguide målrettet kommuner og med særligt fokus på børn og unge med bevægelseshandicap.

”Det særlige ved guiden er, at den henvender sig til de aktører, der har ansvar for at udvikle, planlægge og implementere indsatser målrettet børn og unge med bevægelseshandicap”

Med implementeringsguiden rettes blikket mod en række centrale faser knyttet til igangsættelse og fastholdelse af bevægelsesmuligheder for bestemte grupper af børn og unge. Implementeringsguiden er målrettet kommunal praksis, og derfor også de aktører, der har ansvar for at udvikle, planlægge og implementere tiltag – både i politik og praksis.

Implementeringsguiden henvender sig i særlig grad til de aktører, som arbejder direkte med implementering af bevægelsestilbud for børn og unge med bevægelseshandicap i skolen og fritiden. Guiden kan bruges som ramme for fælles forståelse, kommunikation og videre planlægning samt styret implementering af indsatser eller ændringer af allerede igangsatte initiativer.

Direkte link til implementeringsguide.

Direkte link til at læse mere om baggrunden for implementeringsguiden i MOV:E 14 (udgivet august 2023).


Lyt til podcasten: Er der overhovedet behov, som er særlige?

Det spørgsmål – og flere der knytter sig hertil – tager handicapforsker Emil Falster og professor Thomas Skovgaard fat på i denne podcast. De tager bl.a. fat på nogle af de dilemmaer, der knytter sig til begrebet – og de sætter i særlig grad fokus på, om der er noget særligt på spil, når det gælder idræt og bevægelse i skole og fritid.

Direkte link til podcast.

UDNyt

Del:

Læs mere

  • Sofie Morley Schulze

Possibilities and barriers for children and youth with disabilities participating in sports

19. januar 2024|Kommentarer lukket til Possibilities and barriers for children and youth with disabilities participating in sports

Possibilities and barriers for children and youth with disabilities participating in sports   Participating in leisure activities can pose unique challenges for individuals with disabilities. In this video, Sofie [...]

Få alle med i idræt og bevægelse i skolen

24. januar 2023|Kommentarer lukket til Få alle med i idræt og bevægelse i skolen

Få alle med i idræt og bevægelse i skolen Under overskriften “Få alle med i idræt og bevægelse i skolen” giver e-bogen inspiration til, hvordan lærere og pædagoger kan arbejde med inklusion [...]