Sort/hvid fotos af de ni forskere i Universal Design Hub netværket

 

Når universelt design bliver til forretning

Erhvervs-ph.d undersøger, hvordan arkitektfirma kan tænke universelt design ind i deres forretningsmodel. Det handler om at gøre inklusion til et salgsargument, og tænke det ind fra første streg, siger forsker. 

af Nanna Stærmose. Artiklen er publiceret den 10/02/2021.

Universelt design kan skabe bedre løsninger for den brede målgruppe, men der ligger ofte en udfordring i at få bygherren til at se perspektivet i inkluderende løsninger. Det skal et nyerhvervs-ph.d.-projekt hjælpe med. 

Når vi laver byrum og bygninger, der er tilgængelige for mennesker med funktionsnedsættelse, får vi samtidig en løsning, der er også bedre for mennesker med uden, siger Marcus Tang Merit, der er erhvervs-phd-studerende ved Det Kongelige Akademi og arbejder for Gottlieb Paludan Architects. Han uddyber argumentet med et billede. En ung veltrænet mand, kan godt kravle op på første sal ved hjælp af et reb, men ved at lave en trappe får vi en løsning, der inkluderer en bredere målgruppe, og samtidig gør opstigningen noget lettere for den unge, stærke og fuld funktionsdygtige mand. 

Essensen i Marcus Tang Merits afhandling er at undersøge, hvordan mennesker med funktionsnedsættelses oplevelser af tilgængelighed kan tænkes ind i arkitekters arbejdsprocesser. Det skal stille arkitektfirmaet stærkere i forhandlingen med samarbejdspartnere og kunder, og i sidste ende gerne overbevise dem om, at lave fx en rampe fremfor en trappe for at øge tilgængeligheden. 

Der skal være en gevinst 

Ifølge VIVE, SHILD 2016 lever godt 30 procent af den danske befolkning med en funktionsnedsættelse. Det er de 30 procent, som skal i spil, forklarer Marcus Tang Merit.  Det handler med andre ord om at vise bygherren nogle gevinster ved at lave universelle designløsninger. Hvis du er i stand til at designe et inkluderende kontorbyggeri, hvor der er niveaufri adgang, bedre belysning, støjniveauet er reduceret etc. Så har du pludselig et rum, der også kan sælges til flere. Dermed bliver det også mere attraktivt,” siger Marcus Tang Merit. 

Når et arkitektfirma er interesseret i at hyre en ph.d.-studerende til at undersøge forholdende omkring universelt design, så handler det ifølge Marcus Tang Merit om at forsøge at integrere det som en del af forretningsmodellen.