Tilgængelighedsprisen 2013
Scandic i Danmark tildeles Bevica Fondens Tilgængelighedspris 2013.
Hvert år uddeler fonden en pris til personer eller virksomheder, som har udvist en særlig interesse for personer med funktionsnedsættelse. Prisen på 100.000 kr. donerer Scandic til Danske Handicaporganisationer til deres arbejde for, at mennesker med handicap får de samme muligheder i samfundet som ikke-handicappede. For retten til lige muligheder.
Scandic har arbejdet med tilgængelighedsspørgsmål siden 2003 og har vundet en række priser og udmærkelser gennem årene for sit fremstående tilgængelighedsarbejde. Scandics ledelse og koncernens medarbejdere har gjort tilgængelighed til et strategisk emne og gennem fysiske tiltag sikret, at man trods et handicap både kan deltage i arrangementer, overnatte og i øvrigt bruge hotellernes faciliteter på lige fod med Scandics øvrige gæster.
– Det er fantastisk positivt at Scandic Danmark modtager denne pris af Bevica Fonden som et bevis på, at det lønner sig med det arbejde, som Scandic gør inden for netop dette område. Vi arbejder hele tiden med tilgængelighedsspørgsmål og kan med stolthed se, at reservationer fra gæster med funktionsnedsættelse øger, siger Magnus Berglund, tilgængelighedsdirektør for Scandic.
Bevica Fonden blev imponeret over, hvordan Scandic inden for hotelbranchen har vist ikke alene forståelse for tilgængelighedens betydning for handicappede, men også sat handling bag ordene, som for eksempel at ansætte en tilgængelighedsdirektør, udarbejde en standard som gælder på alle hoteller og at uddanne alle medarbejdere inden for tilgængelighed, som noget helt unikt, udtaler Bevica Fondens bestyrelsesformand Torben Svanberg.
– Jeg er utrolig beæret over, at Scandic i Danmark modtager Bevica Fondens Tilgængelighedspris 2013, hvilket understreger vores høje prioritering af målrettet arbejde med tilgængelighed. 70% af alle handicap er usynlige, over 2,5 mio. mennesker i Skandinavien er handicappede og over 50 mio. mennesker i Europa er handicappede. Derfor er det meget vigtigt for os, at vores gæster med funktionsnedsættelse kan rejse uden bekymringer, og at vi altid sørger for at være opdateret ud fra gæsternes varierende behov. Det skal være nemt at være gæst hos os, og derfor gør vi vores bedste for at være hensynsfulde og opfylde særlige behov og krav, siger Jens Mathiesen, adm. direktør, Scandic Danmark.
SCANDIC
Når du vælger at bo hos Scandic, skal du tilbydes samme høje Scandic standard, uanset om du har en funktionsnedsættelse eller ej. Derfor har Scandic i samarbejde med organisationer for personer med specielle behov, hotelgæster og medarbejdere udfærdiget en checkliste med 110 punkter, som i daglig tale kaldes Scandics tilgængelighedsstandard. Standarden omfatter alt, hvad Scandic tilbyder, og er en integreret del af alle produkter og serviceydelser på hotellerne. Scandic har ydermere implementeret et smart design på værelserne, så de er tilgængelige for personer med funktionsnedsættelse.
Scandic er den første hotelkæde i verden, der tilbyder detaljeret handicapinformation på hvert eneste hotels hjemmeside. Vi har fulgt gæstens vej gennem hotellet, fra parkeringsplads og indgang, reception og restaurant til elevator, trapper og handicapværelser. Tilgængelighedsinformationen findes på samtlige 160 hoteller på nettet.
Læs mere på Scandic Hotels hjemmeside