Projekbeskrivelse
Alessandro Canossa
Vinder af rejselegat på 30.000 kr.
Emne: Spil, Uddannelse
Lektor ved Det Kongelige Akademi, Institut for Visuelt Design
Kontaktoplysninger: acan@kglakademi.dk
Del:
Fra tilgængelighed som en mulighed til universelt design i spilleverdenen
Interaktion- og spildesign undervises på de fleste universiteter rundt om i verden både på kandidat- og bachelorniveau. Alligevel findes kun få undervisningsforløb, der er baseret på principperne bag universelt design.
Alessandro Canossa vil udvikle et undervisningspensum til videregående uddannelser, der tager udgangspunkt i, at brugeren af digitale spil har foranderlige funktionsevner. Det betyder, at de studerende vil få indsigt i, at brugernes funktionsevner skal indtænkes fra start i udvikling af digitale produkter inden for interaktion- og spildesign – og ikke som en tillægsløsning efterfølgende.
Som en del af projektet ‘Accessibility by design’ planlægger Alessandra at besøge Ubisoft, som er et af de større kommercielle spiludviklere på verdensplan for at undersøge praksis samt Concordia University og North Eastern University fra september til oktober 2024. Disse besøg har til formål at opnå indsigt til udvikling af nye undervisningsmaterialer til brug i en dansk kontekst.
Se pitchet herunder.